Jan Mertens

Jan Mertens is geboren in 1968 en momenteel woonachtig in het Belgische Gellik, gemeente Lanaken en is sinds 1 september 2023 dirigent van het Horster Mannenkoor. Hij begon zijn muzikale studies aan de Muziekacademie van Lanaken waar hij achtereenvolgens notenleer, dwarsfluit, piano, harmonieleer, saxofoon, klarinet, zang en jazzarrangementen studeerde.

Daarna studeerde hij Ha-Fa-Bra aan het Lemmensinstituut te Leuven. Vervolgens studeerde hij aan het Brussels conservatorium dwarsfluit en kamermuziek.

Aansluitend behaalde hij aan het conservatorium te Maastricht zijn praktijkdiploma koordirectie. In het dagelijks leven is Jan leraar aan de muziekacademie van Lanaken waar hij muziekleer, dwarsfluit, piccolo (géén hotelbediende…..) en kamermuziek doceert.

Behalve bij Het Horster Mannenkoor is hij dirigent bij De Leudalzangers te Heythuysen en bij Mannenkoor Vriendenkring Steyl. Tevens is hij dirigent van symfonisch orkest Academie Lanaken en van muziekkorps St. Barbara uit Sittard.
Jan heeft ook meegewerkt aan tal van muzikale projecten. Een greep uit dit grote oeuvre:
• Carmina Burana en Babi Yar Symphony ism Harmonieorkest van de Belgische Gidsen
• The Queen Symphony ism Harmonieorkest l’Union Heythuysen (NL)
• Walpurgisnacht ism Fanfare Maasbracht (WMC 2001, concertafdeling)
• Songs of Life and Death ism Junges Sinfonie Orchester Aachen
• Requiem van G. Fauré ism het regiosymfonisch orkest
• Krönungsmesse van W.A. Mozart ism KSO Kerkrade
• Polni mse van B. Martinu ism Junges Sinfonie Orchester Aachen
• Der Fliegende Holländer en Aïda ism Opera de la Wallonie
• Die Zauberflöte ism Zomeropera Alden Biesen
• Diverse opnames als zanger met de BRT Bigband
• Promsconcerten Academie Lanaken
• Nieuwjaarsconcerten De Kimpel Bilzen.
• Carnavalsconcerten koor en symfonisch orkest Heythuysen.

Naast het dirigeren is Jan ook nog uitvoerend musicus fluitist/piccolo bij o.a. Harmonie De Volksgalm te Zichen, Zomeroperaorkest Alden Biesen en het NCSO-orkest.