Naar het Buitenland

• Concertreizen naar het buitenland lopen als een rode draad door de geschiedenis van het Horster Mannenkoor. Zij vormden steeds voor een extra stimulans om het repertoire te vernieuwen en uit te breiden. In de vroegste bestaansperiode beperkte het buitenlandse optreden zich voornamelijk tot ééndaagse uitvoeringen in de grensregio van België en Duitsland. De eerste méérdaagse reis naar het buitenland werd pas in 1922 ondernomen. Via Willich, waar een Eeuwfeest van een zustervereniging werd opgeluisterd, ging men de volgend dag naar Koblenz.
  • De afgelopen 35 jaar heeft het koor regelmatig in het buitenland opgetreden.
    Als hoogtepunten zijn te vermelden: de deelname aan de “Europäische Chortage” in Bremen (twee keer), een concertreis naar Brugge in België en naar Eisenach in het voormalige Oost-Duitsland. De meerdaagse reis bracht het koor in 2001 naar Tsjechië. In Mei 2005 ging de reis naar Galway in Ierland en in 2008 werd koers gezet naar Slovenië. Het Horster Mannenkoor nam in 2011 tijdens de concertreis naar Duitsland deel aan het Festival in Lindenholzhausen.  In 2014 ging de reis naar Ieper in België. Onder de machtige gewelven van de Menenpoort, het grootste herdenkingsmonument aan de Eerste Wereldoorlog, werden enkele liederen gezongen door het Horster Mannenkoor tijdens de “Last Post”.